vrijdag 27 juni 2008

21 watersnuffelaar

Het allerlaatste loodje.


De aquabrowser, ik blijf het een raar woord vinden.
Het kost me moeite hier een duidelijke mening over te vormen ik zie zowel voor- als nadelen. Gelukkig heeft Edwin Mijnsbergen hier ook moeite mee, maar hij weet het veel keuriger te verwoorden. Lees zijn blog maar.

De Vlaamse (Belgische) portal waar we op geattendeerd zijn ziet er prima uit, echt modern zonder meteen te druk te zijn. Na wat browsen ben ik hiervan onder de indruk, een goed voorbeeld. De OBA catalogus is iets lastiger voor een leek.

De ontwikkelingen gaan soms snel, het is lastig te zeggen waarom sommige problemen zo op te lossen zijn terwijl andere jaren overleg kosten. Onderlinge overeenstemming tussen instellingen cq. bibliotheken kosten meer tijd dan technische gelijkschakeling.

Een programma als Google Earth slaat me met stomheid. prachtig, mooi, gelikt. Toch is de kwaliteit niet over de hele wereld hetzelfde, het is afhankelijk van de aangeleverde "kaarten".
Bij Google weten ze hier een mooi product van te maken. Zo gaat het ook met de aquabrowser, afzonderlijke informatieleveranciers, sorry content providers, (zoals wij) zorgen ervoor dat de inhoud goed is (of niet), hoe het product er uit ziet is zaak voor overleg en technici.
Tags van gebruikers zijn heel handig, fijn en nuttig, maar het product staat of valt met een goede basis, laten wij daar mede voor blijven zorgen, met behulp van de nieuwste technieken.
Om daar wat meer in thuis te raken is deze cursus een voor mij bijzonder leuke kennismaking geweest.

ps. via de worldcat gezocht, viel me op dat onze BMB boeken prima terug te vinden waren maar verder zoeken bij collega bibliotheken die de aquabrowser gebruikten kwam ik in een hopeloze brei terecht. Ik wil geen namen noemen zitten ze nog in de experimenteerfase? Komt niet professioneel over.

2 opmerkingen:

Gerard Bierens zei

Het ding moet een naam hebben, maar ik geloof dat Aquabrowser inmiddels meer na- dan voordeel heeft van die naam. Het is immers geen browser, maar een zoekmachine. Daarom denk ik dat BibliotheekMB er goed aan heeft gedaan om 'm in de markt te zetten als Catalogus+. Doet me wel gelijk afvragen wat je dan nog met de 'gewone' catalogus aanmoet. Hoe zou de klant hierover denken?

Unknown zei

Volgnes mij gaat die helemaal weg, Mari en/of Marja weten dat. Misschien tijd voor een stukje op Kompas.